Auto

Necelý rok zbývá a automobilky se stále neblíží limitům!

Už nezbývá ani rok času, kdy začne platit nový předpis, který říká, že auto má průměrně vypouštět maximálně 95 gramů oxidu uhličitého v rámci jízdy jednoho kilometru. Podle aktuálního stavu však se takové situaci blížíme velmi vzdáleně. Údaje nyní ukazují, že do konce roku se na stanovené limity v rámci Evropské unie nedostane nikdo.

znázornění oxidu uhličitého

Tři roky zpět

Je tomu více jak tři roky, kdy Britové odhadovali, že emisní limity stanovené právě Evropskou unií mohou splnit pouze tři výrobci automobilů. Tedy dost pravděpodobně Nissan-Renault, Toyota a Volvo. Ve výsledku je nyní realita ještě horší, než se předpokládalo. Limity dost pravděpodobně nesplní ani jedna z uvedených automobilek. Z toho vyplyne pokutování výrobců ze strany EU za výrobu vozů, které vypouští větší množství emisních složek, než je povoleno. Výpočet pro udělení pokuty je velmi komplikovaný a podle odborníků je pravděpodobné, že ze třinácti největších výrobců vozidel v rámci Evropy bude na pokutách vybráno téměř 15 miliard korun.
sportovní vůz budoucnosti

Zvýšení množství emisí

Nejen veřejnost se tedy ptá, proč vzrostlo množství emisí. Studie ukazují, že zvyšující se poptávka po větších autech s výkonnějšími motory logicky toto množství zvyšuje. Představa toho, že se naftové motory skutečně zakáží také žene lidi k tomu, aby spíše kupovali benzinové agregáty. Ty právě následně tak zvaně žerou víc a tím samozřejmě vyprodukují i více oxidu uhličitého. Výsledky studií však stále ještě vycházejí z dat za rok 2018, přičemž v té době se ještě neměřilo novou reálnější metodikou papírové spotřeby aut s označením WLTP.

Cesta ven už není reálná

Dá se předpokládat, že jedinou aktuálně reálnou šancí, jak se ze situace dostat jsou automobily jezdící na elektřinu. Bohužel se ale elektromobily stále neprodávají. Nikdo je prostě nechce. Za rok 2018 jich v Evropě u jedné ze sledovaných značek bylo prodáno pouze kolem dvou set tisíc, za rok 2019 to bylo kolem tří set tisíc. Aby se výrobci dostali na požadované emise, museli by v roce 2020 prodat dva a půl milionů elektromobilů (a do toho se nepočítají plugin hybridy).