Nebojte se běhat i v zimě! Pár rad, jak předejít zranění

                Běh je asi nejdostupnějším sportem pro širokou veřejnost. V podstatě k němu v začátcích nepotřebujete žádné drahé vybavení. Jediné, do čeho se vyplatí investovat, jsou běžecké boty. I proto se běžecký sport stal tak populárním. Důkazem jsou téměř davy běžců pohybujících se s prvními teplejšími dny kolem řek, v pacích a tak podobně.
tenisky od sněhu
                Záměrně zmiňuji první teplejší dny. Většina lidí, hlavně tzv. hobíků, se běhání v chladném zimním počasí vyhýbá. Důvodů je mnoho. V první řadě ale vládně pohodlnost člověka. Hlava je hlavní brzdou. Zároveň je tím pádem také příčinou propadu formy přes zimu, což ve výsledku znamená větší dřinu na jaře. Častým výsledkem zmíněného bývá nechuť k běhu, ztráta motivace či dokonce konec!
velká zima
Přitom není třeba se chladu, ba i mrazu, bát! Jistěže sebou zimní běh přináší svá rizika, patří mezi ně zejména:
·         nachlazení
·         přetížení šlach
·         natažení či natržení svalů
·         riziko uklouznutí (podvrtnuté kotníky)
·         a mnoho dalších…
Benefity sportovní aktivity v chladném či mrazivém počasí jsou ale nesporné. Jedná se především o:
·         otužování těla
·         zlepšenou práci kardiovaskulární soustavy
·         udržení výkonnosti po celý rok
·         psychologický efekt (pozitivní motivace – „bičování vlastního mozku“)
·         zpevnění kloubů a svalů (nutnost zapojovat i jiné svaly kvůli rovnováze například na sněhu)
Jak by tedy měl probíhat běh v zimě, na co si dát pozor a kdy už jde opravdu spíše o zdraví?
chůze ve sněhu

                Naprostým základem je kvalitní rozehřátí. Než vyběhnete, ujděte chůzí 500m, klidně celý kilometr. Svaly se prohřejí. Zahřáté svaly a šlachy protáhněte – mnohem důkladněji než v létě. Doporučuji dynamický strečink, aby svaly znovu nevychladly! Vaši oblíbenou trať upravte tak, aby vedla v upraveném terénu. Trial běhy lze doporučit jen zkušeným běžcům! Předejdete tak podvrtnutím kloubů. Vhodně se oblékněte! Méně je i v zimě více. Dlouhé rukávy i nohavice jsou samozřejmost, ale nepřehánějte to s vrstvami, jelikož tělo se během práce dost zahřeje a větším nebezpečím než chlad jsou propocená záda! Snažte se dělat minimum odpočinkových zastávek; pokud musíte odpočívat, tak přejděte do chůze, aby svaly opět nevychladly! Na konci běhu proveďte (ideálně hned po příchodu domů) kvalitní statické protažení.
Rada na závěr – není nic lepšího, než si po zimním výběhu dát horkou koupel!