Nezařazené

Jaké jsou druhy tažného zařízení?

Při koupi tažného zařízení se vždy spolehněte na odborníky. Jen nákup a montáž autorizovaným montážním pracovištěm vám zajistí nejen zaručené splnění zákonné homologace, ale také jistotu, že vaše vozidlo nebude během instalace nijak poškozeno. Navíc máte také jistotu, že se jedná o originální zařízení. Vždy se proto spojte s odborným servisem. I tak je ale dobré znát předem jejich druhy.
 tažné zařízení

Typy kulového čepu

Spojovací kulový čep, neboli koule je většinou na autě od nárazníkem vidět a připojujete na něj přívěs. Podle evropských norem musí mít průměr 50 mm a vzdálenost od povrchu vozovky musí být při zatížení 350 až 420 mm. Základní rozdělení jsou dvě, tak se na ně podíváme.
 
V první řadě máme čepy pevné, které se využívají zejména při použití s nosiči kol. Pokud chcete dobrou kvalitu za výhodnou cenu, bezúdržbový produkt s dlouhou životností a plánujete ho používat často, je tohle výrobek přesně pro vás. Dále si zde můžete zvolit pevně svařené, připevněné na dva šrouby ze strany nebo na dva, nebo čtyři šrouby zpředu.
 staré tažné zařízení
Druhým, základním typem jsou odnímatelné čepy. Tento čep se nasazuje i odnímá bez použití automatického i manuálního systému. Pokud nemáte k vozidlu připojen přívěs, tak je nutné ho vždy odpojit. Má také dlouhou životnost, ale pokud je zatížen nosičem kol, tak se jeho životnost znatelně snižuje. Povinný je pouze u vozidel, u kterých překrývá registrační značku nebo mlhové světlo. Dělíme je na:

  • automatické s vertikálním, nátlačným nebo sklopným systémem,
  • poloautomatické s Westfalia/Monoflex nebo bajonetovým systémem.

 

Na jaké technické parametry myslet?

Z technických údajů musíte sledovat a myslet zejména na tři. Na maximální zatížení, svislé zatížení a D-hodnotu. Maximální zatížení byste měli najít v TP a rozhodně na něj brát ohledy. Věnujte pozornost důkladnému porovnání vlastnosti produktů, a to u značkových i neznačkových tažných zařízení.
 
Stejně je to u svislého zatížení, protože každý vlek musí být vyvážen, aby tlak přívěsové spojky nepřesáhl stanovenou hodnotu. To je samozřejmě pochopitelné, stejně jako D-hodnota, která určuje hodnotu tahu v kiloNewtonech.