Plíseň v domě, není pro mě

Plísním se daří tam, kde je vlhkost vzduchu přes 60% a teplota kolem 20 – 25 °C. Nejohroženější místa jsou spáry a zdi v koupelně, v kuchyni, dále za skříněmi a nábytkem.
Plíseň uvolňuje spory, které jsou zejména u dětí příčinou kašle, slzení, rýmy a dalších alergických reakcí.
 orosené sklo
Pokud plíseň teprve začíná a na stěně jsou viditelné malé černé tečky, je třeba místo ošetřit postřikem proti plísni, které zároveň likvidují houby, řasy a bakterie. Vždy je třeba se řídit návodem na etiketě. Plíseň nikdy nedrhnout nasucho – tímto způsobem se totiž může šířit dále. Takto ošetřené zdi můžeme natřít malířskou barvou, či vnitřní omítkou obsahující látky bránící vzniku a růstu plísní. Pokud se na některém místě plíseň objevuje opakovaně, místo je třeba oškrábat a ošetřit způsobem, který již byl popsán.
 prádelní šňůra
Pozor na sušení prádla! V menší místnosti se takto vytváří příznivé podmínky pro výskyt plísní. Pokud není jiná možnost, než prádlo sušit doma, je nutné v místnosti hodně větrat a tím se odpaří i přebytečná vlhkost.
 
Dalším kritickým místem je kuchyň, kde se vaří. Zde může velice pomoci jak vaření s pokličkami, tak využít digestoř.
 
Dobrými pomocníky v postižené domácnosti bývají elektrické odvlhčovače a vysoušeče, které přebytek vody zachytí do zásobníku. Budete se divit, kolik litrů vody dokáže pohltit.
Dalším pomocníkem je vlhkoměr, který by měl ukazovat hodnotu kolem 40 – 50 % vlhkosti při teplotě přibližně 22 °C.
 
Pokud je ale plíseň rozsáhlá a už na ni nestačíme, existují firmy, které se touto problematikou zabývají. Provádí se izolace a sanace s tím, že nejdříve je nutné zjistit jak hluboce je zdivo poškozeno a hlavně příčinu vzniku. Zde může pomoci po konzultaci s odborníkem chemická injektáž, která má za úkol vytvořit chemickou clonu, která impregnuje vlhké zdivo a vytvoří tak vrstvu proti šíření vlhkosti.
Mezi další specializované práce patří například elektroosmotické vysoušení zdiva, mechanické nebo vzduchoizolační metody. Vždy však je třeba se opravdu poradit s odborníkem, který ví, co dělá a dokáže odhadnout, která metoda je vhodná pro zdivo, která zákazník má doma.
 rozprašovací nádoby
Větrání je snad samozřejmostí, nejlépe za suchého slunného počasí. V zimě větráme krátce a intenzivně. Nábytek netlačíme až ke zdi, je vhodné nechat alespoň 5 cm mezeru, aby mohl cirkulovat vzduch.

Nástroj, který vám pomůže od nadváhy

V případě, že hledáte nástroj, se kterým můžete jednoduše zhubnout, máte docela široký výběr. Když nechcete utrácet, měli byste zvolit trampolínu.

Nástroj, který vám pomůže od nadváhy

Je smutnou pravdou, že v současné době nejsou našinci příliš velkými hubeňoury. Je to žel právě naopak. Češi patří suverénně mezi nejobéznější národy v Evropě a částečně i na světě. Vepřová s knedlíkem, svíčková nebo další speciality se o to postaraly docela dobře. Není to však pouze jídla, která Čechům dělají kyprá těla. Dalším důležitým faktorem ke ztloustnutí je absence pohybu, respektive absence správného a pravidelného pohybu. To, že občas vyplejete zahrádku, není žádná sláva. Pořád je to lepší než nic.

Skok na trampolíně

I tak byste se nad sebou měli alespoň zamyslet. Možná, že nakonec zjistíte, že pravidelný pohyb vám docela chybí. Nemusíte se nikde dřít dlouhé hodiny ani zvedat těžká břemena kvůli zpevnění těla. Existují i jiné způsoby, které jsou daleko sofistikovanější. Třeba takové skákání na trampolíně, které se dostává zpátky mezi oblíbené sporty.

Trampolíny jsou i dnes docela populární, zvláště pak u dětí nižšího věku. Z toho ale nelze usuzovat, že se jedná o zábavu pouze pro mladší ročníky. Je to přesně naopak. Tento druh pohybu mohou vykonávat stejně dobře mladí, tak i starší lidé. Nejedná se vesměs o nic náročného. Stačí mít jen dobré zdraví, nic víc. Pak můžete skákat, co hrdlo ráčí. Ovšem nečekejte, že to bude procházka růžovým sadem. Vypadá to sice jednoduše, ale zapotíte se dost. Však sami uvidíte.

Trampolína

Vhodné doplňky

Skákání samo o sobě je rozhodně zdraví prospěšná činnost, o tom žádná, ale je potřeba dodržovat i nějaké ty bezpečnostní zásady, jinak může dojít k nepříjemnostem. Hlavní je mít vždy přehled a nesnažit se skákat příliš při kraji, to je základ. Zároveň to chce ale myslet na zadní vrátka a pořídit si vhodné bezpečnostní doplňky. Ty jsou tvořeny hlavně bezpečnostní sítí, která by měla být natažená po většině obvodu trampolíny a chybět by neměly ani kryty na pružiny. S takovouto výbavou bude skákání daleko bezpečnější.

Kam výhodně prodat svou krev?

            Darování krve je dobročinnou činností, na které je závislé celé zdravotnictví, protože umělé náhražky krve občas prostě nestačí. Proto chodí čtyřikrát až pětkrát ročně dobrovolníci do nemocnice darovat svou rudou drahocennou tekutinu pro ty, co to potřebují. Tento skutek ale v poslední době ztratil popularitu kvůli komerčním společnostem, které nabízejí pár stovek za „darování“ plazmy.
odběr krve

Ale darování krve je přece zdarma, nebo snad ne?

            Už jen tím, že uděláte dobrý skutek a ze svého vlastního rozhodnutí pomůžete lidem, kteří krev potřebují, se darování krve zdá jako lepší varianta, než podporování komerčních společností, které plazmu prodávají dále. Ne každý se ztotožňuje s dobrosrdečnými činy, ale i pro tyto jedince je darování výhodnější. Ano, darování krve je dobročinná činnost, za kterou nedostanete peníze na ruku hned po odběru, ale změna se vám ukáže až na odvodu daní. Za každý odběr si můžete dát na stranu ze základu daní tři tisíce.

A to si pak dárce musí v práci vybrat volno?

            Upřímně řečeno, darování krve není úplně příjemný zážitek, na který se člověk musí připravovat docela dlouhou dobu. Ne jen, že je pro tělo ztráta krve velký šok, ale také se musí dodržovat pitný režim, který je ještě upravený, aby tělo přijmulo více tekutin, než přijímá běžně, a ještě po zákroku musí dárce do sebe dostat i nějaké jídlo, aby se mu neudělalo špatně. To už pak se člověk opravdu nechce vracet do práce. A ani nemusí! Každý dárce má v den odběru v práci placené volno, narozdíl od komerčních společností, které obchodují s plazmou. Tam si musíte zajít na odběr ve svém volném čase, nebo si v práci vzít neplacené volno. To už se pak člověk rozmyslí, co je pro něj výhodnější.
darovaná krev

Stručné shrnutí

Když jdete darovat plazmu, uvidíte peníze hned po odběru (to se pohybuje kolem
500 Kč), ale nebude to tak významná částka jako při darování krve (úleva 3000 Kč na daních). A to jsem zapomněl zmínit, že dárce dostane balíček jídla hned po odběru zdarma, aby se mu neudělalo špatně.        

Jde udržet vztah s mamánkem?

V dnešní době je takových "mamánků" poměrně hodně, tito muži bydleli nebo stále ještě bydlí se svou matkou moc dlouho na to, aby se "osamostatnili", pokud jste si takového přítele našla, jak poznáte, že zrovna on je typický "mamánek"?
mladý muž
–        i když mu už není osmnáct, naopak, může to být i muž ve středních letech, stále ještě bydlí s maminkou, a pokud ne, většinou si k ní buď chodí vyprat, chodí k ní pravidelně na obědy, je s ní v neustálém kontaktu

–        mívají problém se sami rozhodovat, a to proto, že doteď za ně většinou rozhodovala maminka, a oni se nevzpírali, protože co řekne maminka "je svaté"

–        možná si všimnete, že nemá ani moc přátel, je to z důvodu, že když byl mladší, maminka mu musela kamarády schválit, a i když je teď o pár let starší, těžko si je hledá sám
starší dáma
–        některé matky ze svých synů dělají "mamánky" úmyslně, aniž by si to třeba uvědomovaly, žijí samy, bez partnera, a tudíž si jediného potomka náležitě rozmazlí, ale na oplátku čekají, že ani on bez nich nebude moci být, sobecky "jim nedochází", že by si měl najít svoji manželku a založit rodinu, pokud to přesto udělá, snaží se tento vztah takové matky záměrně "sabotovat".

Pokud však takového partnera máte, milujete a chcete s ním skutečně žít, budete se muset obrnit trpělivostí a něco pro to, aby Váš vztah fungoval, také udělat.

–        nejlepší by bylo se odstěhovat někam hodně daleko od jeho maminky, ale to většinou takový muž chtít nebude

–        pokud to půjde, ignorujte jeho narážky typu – maminka vaří svíčkovou tak a tak, maminka používá jen tenhle typ pracího prášku apod., místo toho, abyste se hned na partnera rozkřičela, že Vy nejste jeho matka

–        pokud si jeho matka neustále vynucuje jeho přítomnost, prostě se pozvěte sami také, řekněte třeba partnerovi, že byste ráda nějaký čas strávila ráda s ním i s jeho matkou, určitě to tak není, ale pokud chcete jeho maminku "vyšoupnout", nic jiného Vám nezbyde
synové s otcem
–        i když Vám partner říká, co a jak dělá jeho maminka, Vy se snažte být sama sebou

–        v intimních chvilkách mu zkuste naznačovat (nikdy ne křikem, uteče Vám k mamince), jak by se jako správný muž měl začít chovat

–        hlavní je, pokud o vztah s mamánkem opravdu stojíte, VYTRVAT.

Nebojte se běhat i v zimě! Pár rad, jak předejít zranění

                Běh je asi nejdostupnějším sportem pro širokou veřejnost. V podstatě k němu v začátcích nepotřebujete žádné drahé vybavení. Jediné, do čeho se vyplatí investovat, jsou běžecké boty. I proto se běžecký sport stal tak populárním. Důkazem jsou téměř davy běžců pohybujících se s prvními teplejšími dny kolem řek, v pacích a tak podobně.
tenisky od sněhu
                Záměrně zmiňuji první teplejší dny. Většina lidí, hlavně tzv. hobíků, se běhání v chladném zimním počasí vyhýbá. Důvodů je mnoho. V první řadě ale vládně pohodlnost člověka. Hlava je hlavní brzdou. Zároveň je tím pádem také příčinou propadu formy přes zimu, což ve výsledku znamená větší dřinu na jaře. Častým výsledkem zmíněného bývá nechuť k běhu, ztráta motivace či dokonce konec!
velká zima
Přitom není třeba se chladu, ba i mrazu, bát! Jistěže sebou zimní běh přináší svá rizika, patří mezi ně zejména:
·         nachlazení
·         přetížení šlach
·         natažení či natržení svalů
·         riziko uklouznutí (podvrtnuté kotníky)
·         a mnoho dalších…
Benefity sportovní aktivity v chladném či mrazivém počasí jsou ale nesporné. Jedná se především o:
·         otužování těla
·         zlepšenou práci kardiovaskulární soustavy
·         udržení výkonnosti po celý rok
·         psychologický efekt (pozitivní motivace – „bičování vlastního mozku“)
·         zpevnění kloubů a svalů (nutnost zapojovat i jiné svaly kvůli rovnováze například na sněhu)
Jak by tedy měl probíhat běh v zimě, na co si dát pozor a kdy už jde opravdu spíše o zdraví?
chůze ve sněhu

                Naprostým základem je kvalitní rozehřátí. Než vyběhnete, ujděte chůzí 500m, klidně celý kilometr. Svaly se prohřejí. Zahřáté svaly a šlachy protáhněte – mnohem důkladněji než v létě. Doporučuji dynamický strečink, aby svaly znovu nevychladly! Vaši oblíbenou trať upravte tak, aby vedla v upraveném terénu. Trial běhy lze doporučit jen zkušeným běžcům! Předejdete tak podvrtnutím kloubů. Vhodně se oblékněte! Méně je i v zimě více. Dlouhé rukávy i nohavice jsou samozřejmost, ale nepřehánějte to s vrstvami, jelikož tělo se během práce dost zahřeje a větším nebezpečím než chlad jsou propocená záda! Snažte se dělat minimum odpočinkových zastávek; pokud musíte odpočívat, tak přejděte do chůze, aby svaly opět nevychladly! Na konci běhu proveďte (ideálně hned po příchodu domů) kvalitní statické protažení.
Rada na závěr – není nic lepšího, než si po zimním výběhu dát horkou koupel!